Kaffeplantag, kloster och rwandiskt bröllop

Äntligen hittar jag trådlös kommunikation och kan använda egen laptop, vilket även ger fömånen av prickar - ä och ö. Sista dagen i Kigali tog mig till Letitias kaffeplantage i sydöstra delen av landet. Jätteintressant att läsa om insamlandet från kollektivet, tvättning, separering av bönor till första klass, andra klass och tredje klass kaffe, torkning och handplockning av användbara bönor. Här gäller fair trade rakt igenom och arbetarna får en fast procent av vinsten. På vägen tillbaka lämnades syster Antonia till hennes kloster intill ett jättehus för gatubarn och handikappade som syster Antonia härskade över med sin milda auktoritet. Inne i klostret fick vi - våfflor! Nästa dag tog mig till Gisenyi och på eftermiddagen gick jag på bröllop med Marianne. En fantastisk upplevelse utan motstycke. Stora tält spända utomhus täckta med leopardmönster och traditionell rwandisk hantverk. Längst fram säten för brudparet och en massa tärnor och manliga lika, allt i leopardmönster, bruna nyanser och traditionellt hantverk. Här överlämnades kon innan brudgummen fick sin brud, här hälldes mjölk i varandras munnar, här sjöng man och dansade. Till slut bjöds på en buffe med en hel grillad get i ändan av bordet. En helt fantastisk upplevelse. Och här mötte tradition modernt leverne, när brudgummen klädd i leopard - t.o.m. på sandalerna - visade mitt i allt sin leopardklädda och -skodda vän hur man använder iPhone

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback