Agathe

Vägarna blev framkomliga dock relativt besvärliga, så vi kom iväg från Gisenyi. Målet för dagen var en relativt svåråtkomlig bergsby för att träffa Agathe. Detta inlägg handlar endast om Agathe eftersom jag önskar berätta hennes historia. Agathe är 24 år gammal. Hon bor tillsammans med mamma och tre syskon högst uppe på en hög kulle dit en smal och mycket brant stig leder från en liten by. Pappan mördades under folkmorden. Det tar oss en timme att promenera frånbyn. Agathe är född med en stel kropp utan muskelfunktioner. Hennes armar är tunna och korta med antydan till fingrar. Den ena armen är stel i 90 graders vinkel mot hennes kropp, den andra ligger längs ena sidan. Ingendera arm går att böja, varken av henne eller ngn annan. Agathes rygg är kraftigt böjd. Hennes ben är som armarna, fullständigt vanställda och omöjliga att bända åt ngt håll. Agathe ligger platt på jordgolvet på en litet tygstycke. Jag mäter hennes längd till ca 120 cm. Det enda som fungerar väl är Agathes inre delar samt hennes huvud och delar av nacken. Med hjälp av endast tungan flätar Agathe vackra vassmattor genom att knyta vassen ihop med små knutar. Agathe har sytt sig en liten tygpåse med knappar som hindrar ut två skrivböcker. Allt nämnda med hjälp av tungan. Agathe skriver med liten jämn stil i böckerna för hon har lärt sig läsa och skriva på egen hand och därefter lärt sin bror att läsa och skriva. Agathe är en avdelning gladaste unga människor jag träffat på länge. Vill någon se exempel på detta eller bild på Agathe sänder jag gärna. Jag köper Agathes skrivbok med alla pengar jag har på mig. Agathe är det vackraste och mest häpnadsväckande under jag någonsin varit med om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback