Kluriga rwandiska kvinnor

Nar jag forra (forsta) gangen besokte Kigali lamnade museet som var byggt pa plqtsen med den enorma massgraven med ca 250.000 kroppar, the Genocide Museum, ett sa starkt intryck att jag bestamt mig for att besoka detta stalle en gang till. Eftersom det var mulet idag bestamde jag mig for en promenad (till receptionistens stora forundran) dit upp. En dryg timmes promenad gav mig chans att se lite av de yttre delarna av stan, dar livet ar nog sa mycket fattigare och enklare an i centrum. Bland cementbutiker, bensinstationer som aldrig skulle klara vara sakerhetsforeskrifter, madrassforsaljare, aggforsaljare, gatubyggare, skolbarn och kottaffarer, som jag - med tanke pa mina eventuella kansliga lasare - inte ens forsoker beskriva blev jag vanligt behandlad av alla. Det funkar sa oerhort bra med  den dar "Murabeho" etc ramsan. Nagon enstaka forsoker sig pa en langre konversation, men jag kan ju saga "Sinzi ikinyarwanda". och sa ar det slut med den konversationen.
    Tanker inte ga in pa detta oandligt sorgliga musee, darom star i min forsta resebeskrivning. Dock endast detta, som berorde mig sa oerhort. Det finns ett rum i museet, dar det hanger fotografier och en personlig sak fran barn som dott tillsammans med en beskrivning av hur dessa barn dmordats. Mycket enkelt gjort och darfor sa otroligt kraftfullt. Samtidigt med mig fanns nagra skolklasser med tonaringar och en del av flickorna grat sa fruktansvart, trostlost desperat sa hela musset fylldes av sorgesang.  Men nog om detta. Rwandierna ser framat, och sa bor vi ocksa gora.
   Jag har atit middag pa restaurang med Schola idag. Hon ar, som manga ganger namnt forut, en fantastisk, skarp kvinna full av fanstyg. Pa restaurangen stoppades hon av en rwandisk kvinna som mycket vordnadsfullt tog henne i hand och pratade lange med henne. Smaskrattande berattade Schola senare at mig att det finns en kvinnlig minister i Rwanda, Patricie, som alla pastar liknar Schola. Sa det kommer ofta folk fram till henne och talar till henne som Madame Minister. Pa motsvarande satt pratar folk vanskapligt med ministern i tron att hon ar Schola. Till saken hor att kvinnorna kanner varann. De kom sa smaningom pa att ingen trodde dem nar de forsokte forsakra om att de inte var den pastadda personen utan bara forundrades over denna fornekelse. Sa Patricie och Schola har bestamt sig for att spela den roll som ges dem, Schola som ministern, ministern som Schola. Med jamna mellanrum ringer de varann for att fa de senaste nyheterna om barnen, jobbet, vardagen (bada tva ar ankor efter folkmorden, sa de slipper diskutera sina akta man i alla fall, pustar Schola), for att kunna beratta vidare dessa nyheter.
   Dessa rwandiska kvinnor, suckar jag med beundran - och ett leende pa lapparna.

Kommentarer
Postat av: Mary

Hej igen. När du berättar om museet känns det genom din berättelse hur känslosamt det här är. Du är sterk Päivi. Men nu har Strömstad tidning tagit in artiklen om vårat pris. Hela baksidan var et enda stort reportage om Soroptimistutmärkelsen vi har tilldelats. Kul.

Mvh Mary

2008-10-30 @ 08:27:36
Postat av: Susanne

Vilken överlevnadskonst dessa kvinnor besitter!

Kan berätta att halva sista sidan i dagens lokalpress, handlar om Projekt Rwanda med bilder och allt. Mycket bra skrivet, dessutom (undrar vem som gjort det - månne vår Soroptimistredaktör?). Bra reklam för både Rwanda och strömstadsklubben. //Susanne

2008-10-30 @ 08:28:12
Postat av: sandra

roligt och sorligt på samma gång.

2008-10-30 @ 11:47:28
Postat av: Ulla

Idag skll jag på lunch hos en god vän och äta fläskpannkaka med lingonsylt. Det är gott! Vi ser varje dag framemot att läsa om dina äventyr i Rwanda.Rwandisk språkkurs vore något!

Kram Ulla

2008-10-30 @ 12:40:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback