Sondag i Kigali

Vaknar abrupt till att hela varlden verkar ha kommit igang. Nagon sjunger, tuppen gal, Constantine klamrar i koket, nagon sopar pa garden. Klockan ar 6.00 och solen har precis sant ivag sina forsta stralar och fatt alla aktiva. Utom mig. Jag stannar kvar i sangen och njuter av alla ljud, drar in den sa typiska afrikanska morgonluften av oppen eld och fukt i den heta luften.
   Pa terassen sitter en gammal man, en av Scholas anstallda, vars fru har dott for en manad sedan. Han ar har for att radfraga Schola. I praktiska och ekonomiska arenden, tror vi. Men nej da. Denna man har hittat en ung kvinna ( han ar drygt 70 ar och denna nya kvinna ar 36) och han vill gifta sig med denna kvinna, men han vet inte hur han skall beratta om detta for sina barn, som alla ar aldre an den tilltankta styvmodern. Han ber Schola, i egenskap av hans chef, att ta denna diskussion med hans barn. Schola ar full i skratt och samtidigt fortvivlad hur hon skall framfora detta.
  Sondag ar gudstjanstdag och vi aker ivag till den katolska kyrkan i centrum. En mycket enkel byggnad i tegel med tak av korrugerat plat. Ingenting utifran tyder pa att detta ar en kyrka. Vi valde att ga pa den gudstjanst som halls pa kinyarwanda. Jag visste att hon hellre gick pa den an den engelska och sjalv tyckte jag det lat intressant. Det blev en fin stund (stund = 2 timmar) med tid att, tanka, reflektera over detta fina land med dess vanliga (las snalla, det blir fel utan prickar). Jag kunde rakna till en 400-500 manniskor, kanske mera eftersom jag inte sag bakom mig. Jag var den enda vita manniskan, men tror inte att nagon brydde sig sa mycket om detta.
  Resten av dagen lopte som en vanlig sondag, vi at en lang lunch (stekta matbananer, auberginerora, stekt kott, sma sota bananer och ananas), folk kom pa besok (det ar alltid nagon som kommer och gar har), vi tog en lang promenad, kulle upp och kulle ner och val hemma efter det plotsliga och intensiva morkret ringde vi Marianne for att gora planer och pratade och planerade tills kvallen blev sen och det var dags for nattens vila.

P.S. Tack alla ni som sander sma kommentarer pa denna blogg. Hur korta de an ar, ar de sa vardefulla for mig.

Kommentarer
Postat av: marie-ann

Päivi,

regn och kuling.Jag tänker Addis när jag läser om Din morgon.Lukten av öppna eldar,åsnor som skriar,det speciella ljuset och tempot! Nästa patient hostar uppfordrande i väntrummet.Jag har gått fem minuter över tiden.En liten bit av mitt medvetna är i Afrika med Dig.Kram Marie-Ann

2008-10-20 @ 13:02:12
Postat av: Lis

Tack Päivi för resan du gör för oss alla. Vi njuter och lär oss nya saker. har hundarna börjat återvända? lis

2008-10-20 @ 13:24:54
Postat av: Wenche

(jag kom in!)

Härligt att du är där! Var självklart aldrig orolig för dig, du klarar dig alltid! Ska bli spännande att följa din resa här på bloggen!

kram från Wenche

2008-10-20 @ 15:18:55
Postat av: Susanne

Härligt! Tack för dofterna och alla ljuden vi känner när du skriver, på ditt målande sätt. Vi är alla med dig hela tiden. Kramar Susanne

Postat av: dotter sandra

så roligt att följa din resa mamma! stolt sitter jag framför datorn varje kväll och läser om dina äventyr. fortsätt skriva så ofta du kan.



massa kramar

sandra

2008-10-20 @ 22:08:39
Postat av: Margareta

Hej och tack för allt du tar oss med på!

Känner du att du har många av oss med dig på resan?

Du är en mästare på att skriva och åskådliggöra vad du upplever!

Kram

Margareta

2008-10-21 @ 08:24:05
Postat av: Mary

Hej Päivi

Lika spennande att följa dina dagar där nede i solen. Stackars Scholar som får sådane delikata uppdrag på sin hals. Hur gick det för henne? Presidentbytet har redan varit i tidningen. Lite skvaller: Kystlink läggs i malpåse tills vidare.

Vi hörs. Mary

2008-10-21 @ 16:28:58
Postat av: Ulla

Hej Päivi,

Vilken underbar resa och vilken otrolig förmedlare du är. Det är väldigt kul att höra om allt du företar dig. Nästa gång följer jag gärna med!

Kram

Ulla

2008-10-22 @ 16:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback