Simlarare idag

Ingen dag ar sig lik har, det ma jag saga.
Igar hade Schola en massa arbete att ta itu med och ett langt mote att narvara pa, sa jag bestamde mig for att vara min egen herre (sa langt det nu gar med en kvinna som Schola omkring en). Utan karta (tror inte det existerar en sadan over denna stad), men vi hade studerat maps google (detta far bli dagens reklamdel) kvallen innan, sa jag hade en hum om vartat jag skulla vanda stegen idag. Tack och lov har jag relativt bra lokalsinne. Det behovs i detta virrvarr dar gatunamn ar ett okant begrepp.
   Min vandring gick till Novotel Hotel dar jag kopte mig tid vid simbassangen. Jag simmada, solade (sov?), simmade, solade, simmade, solade tills jag raknade med att tva faktorer maste satta stopp pa denna tillvaro: dels kunde tva timmar av denna glodande, ekvatoriala sol gora oanad skada pa min bleka hy som nastan glomt vad sol ar for nagot, dels hade jag lovat ata lunch med Schola.
  En sista simtur, och pa min returlangd stod en vacker ung svart kvinna och suckade "wow" sa dar underbart fransktbrytande och darefter nagot om att "ar det sadar man gor". Sa jag stannade upp och visade. "Slappna av, det gar utmarkt att flyta. Ror armarna sa har, helst i stora lugna rorelser. Handerna kupade. Fingrarna far inte spreta, da slipper vatten igenom och rorelsen far ingen kraft. Tank pa vad du gor. Kupa handerna. Lugnt " osv. osv. Och allt detta pa nastan obergriplig franska.
   Men den vackra unga kvinnan simmade ivag, langt ifran perfekt, men hon fick kraft ioch fart i rorelsen. Kan ni se hennes fullstandigt lycksaliga stora vita leende sticka upp ur det onaturligt blaa vattnet,
  Pa vag tillbaka i hettan tanker jag pa hur fantastiskt fort en manniska anpassar sig. Det kor flera sma lastbilar forbi med fullt bevapnad militar och militarpolis forbi, men denna syn som alltid vackte en form av oro ar nu sa normal, att jag knappt reagerar pa den. Undrar bara i mitt stilla sinne vad man har alla dessa militarer, militarpoliser, civilgardister, civilpoliser, vakter, gendarmer och vanliga poliser till egentligen? Inte ens langvariga skottlossningar senare pa dagen rorde alltfor mycket i mig. Det hor till. Det ar ingen fara. Detta ar Rwanda.

Kommentarer
Postat av: Susanne

Skönt för dig att du fick röra dig i ditt rätta element! Det där med militärer omkring sig har vi ju varit med om tidigare, bara dom håller sig lugna så länge du är där. Kram Susanne

Postat av: Mary

I dag såg jag på Packat o klart på TV och dom hade ett reportage från Uganda om gorillor. Hoppas att du kommer lika nära som reportern gjorde. Det måste vare en otrolig upplevelse.

När det är så mycket militärer där hade det nog inte varit fel att få ned symaskinen från Skofabriken i Skee. Mvh Mary

2008-10-21 @ 22:07:20
Postat av: Skranken Malin och Malou

Hej på dig!

Ville bara skicka en hälsning till dig från oss.

Inväntar sista färjan för i kväll, packar post och äter nötter och läser med intresse dina inlägg.

Ser fram emot fler kommentarer från djungeln,

PS passa dig för gorillorna!

Hoppas att du har det bra!

Hälsningar

Malin o Malou

2008-10-21 @ 22:07:42
URL: http://paivi.blogg.se/
Postat av: Marie Hilmersson

Hej Päivi!

Man sitter fast i stolen när man läser om dina otroliga möten med fantastiska människor i Rwanda.

Du skriver så intressant, när skall Du göra din första bok??

Här är allt bra, jag jobbar på med kassorna allt går

bra, någon liten rynka i pannan kan det allt bli!

Nu skall jag till badhuset med Nils, njut av din värme. Här är det verkligen bara blåst, regn och tråkväder!

vi hörs igen!

Njut av dina dagar!

Marie:)

2008-10-22 @ 11:41:19
URL: http://paivi.blogg.se/
Postat av: Ketty

Kanske det är ett sätt att hålla ner arbetslösheten, att så många jobbar inom militären osv. Hi,hi... nej allvarligt talat; det är fantastiskt att läsa din blogg. Man inser hur otroligt bra man har det och hur annorlunda allt är bara en flygresa bort. Tror inte riktigt man kan förställa sig även om man får en viss bild i huvudet när man läser dina berättelser.

Ha det riktigt bra. Tänker på dig!

2008-10-22 @ 15:25:00
URL: http://paivi.blogg.se/
Postat av: Ulla

Vad skönt det låter, passa på och njut av solen och värmen också!

Kram Ulla

2008-10-22 @ 16:49:23
Postat av: Margareta

Besöket på skolan berör verkligen! Det känns som om pengarna behövs och att de som redan överlämnats har kommit rätt!

Det verkar skönt med sol och värme, här regnar det för det mesta inte nog med det, det blåser också!

Trevlig helg med nya upplevelser!

Kram

Margareta

2008-10-24 @ 10:46:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback