Barnen i San Marco

             
Dagen borjar med att Kigali klubbens president Anastasie kommer till Guest House Iris, dit jag flyttade igar. Har vid frukosten (later lyxigt, men ar inte riktigt sa flaschigt) invantar vi annu Caitas, min van och beskyddare fran forra resan Dessa tva kvinnor skall traffa en forsaljare fran radion for att fa sandningstid for San Marco och reklam for dess konferensutrymmen. Tyvarr gar det ej i ord att beskriva denna process. Caritas ar en adlre, mycket elegant och lugn kvinna som nu visade sin skarpa sida som iskall forhandlare och fick priset for begarda tjanst fran 1.800.000 rwandiska franc till 300.000 franc. Inget forstod jag av den timmeslanga forhandlingen, men uttryck, hander, suckar, rynkade ogonbryn sa allt.
  Efterat akte vi till utbildningcentret San Marco (las garna langt nere om detta fantastiska project) for att se vad som hant de senast tre aren. Allt sag valdigt bra ut, mycket hade hant, inte en slant gatt i onodan. Mera om detta projekt nar jag kommit hem.
  Dagens inlagg far handla om barnen som gar i forskola i skolsalarna i San Marco, tills utbildningarna for unga flickor kommer igang. 107 barn fran 3 ars alder, fordelade pa tre klasser. Jag har varit med om detta forut, man det ar helt underbart nar drygt 30 barn samtidigt, nastan dirigerade ropar "Bonjour Madame. Comment alllez vous". Det blev naturligtvis foton, foton och nyfikna blickar. Barnen hade fatt en riktig lekplats, nastan ett spektakel har, och har gav de fritt uttryck for sin stora forundran over mig. Alla skulle vidrora mig och alla ville ta i hand. Som bekant har jag bara tva hander, sa det uppstod nastan ett logistikproblem. De modigaste kom fram och kramade om mig hart, hart. Jo, jag smalter infor dessa barn. Tank att bli kramad av tiotals sma barn samtidigt. Hall ogat torrt dar, ja. Men alla var nautligtvis inte sa modiga, de mest radda gomde sig bakom lararna. En stackare skrek sa fort jag sag pa henne. San ar jag.
  Nu brot ett enormt askvader ut, sa jag sluta eftersom vattnet borjar rinna in i rummet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Päivi.

Inte undra på att du smälter med så många små söta barn som ser ut som levande dockor, vilken tur du har som får vara med så många goa barn.

Med allt det du skriver så kan man förstå att du har en fin semester.

Ha det så gött.

Kram Norma

Postat av: Susanne

Va? Kramas den där finskan bara hon kommer till Afrika? Härligt! Förstår att du veknar, man blir liksom överumplad i en sådan situation.Hur går det med vattnet och elen? Spännande att höra. //Susanne

2008-10-22 @ 22:12:16
Postat av: Susanne

Glömde.. det måste vara en härligt känsla att komma ner som Soroptimist till de Rwandiska systrarna. //Susanne

2008-10-22 @ 22:16:05
Postat av: Annika

Bonjour Paivi,



Det är dagens bästa underhållning att läsa dina krior - tänk att du t o m lyckats skrämma små barn!

Nästa gång får du packa ner den där fina kramdjurs-jackan från returmodevisningen, så blir du om möjligt ännu mer populär. Men det är kanske bra att du solar dig lite röd, för albinos lever farligt i vissa områden har jag läst.



Gros bisous à toi et Schola / Annika



2008-10-23 @ 11:52:20
URL: http://paivi.blogg.se/
Postat av: Anne

Kära Päivi,

vad härligt att läsa din blogg! Rwanda är säkert mycket som Senegal och jag har suttit här med det helsingforsiska höstmörkret tätnande runt mig och tänkt på dofter, ljud och ljus och hur Afrika drabbar en. Kvinnor som dina vänner där finns bara i Afrika - undra på att man talar om "Mamma Afrika" och har en känsla av att mänskligheten har sitt urhem just där. Vilket det ju har.



En stor kram och en hälsning från Finland

Anne

2008-10-23 @ 15:42:12
Postat av: Anonym

hahahahaha, vad roligt att en började gråta när hon såg dig:) men i övrigt blev ögonen lite fuktiga av din historia. det måste vara en fantastisk upplevelse.



många stora kramar

dotter sandra

2008-10-23 @ 21:51:45
Postat av: Mary

Hej igen

Jag upptäckte att jag satt och smålog under tiden jag läste ditt inlägg.Du verkar till att ha en toppenresa. Här hemma är det enbart blåsigt och regn. Solen retar oss med en liten glimt nu och då. Då åker skorna snabbt på och ut i blåsten. Ha det fortsatt gott.

Mvh Mary

2008-10-24 @ 17:04:26
Postat av: Susanne

Tänker på dig (och är inte alls avundsjuk???!!!) på din förestående vandring i djungeln, på jakt efter gorillorna. Spännande! Se upp för blodiglar och andra märkliga skapelser. //Susanne

2008-10-24 @ 18:24:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback