Förberedelserna snart färdiga

Nu börjar de flesta förberedelserna inför resan vara klara.

Vaccineringar: lyckligtvis har jag de flesta vaccineringar som resultat från tidigare resor; stelkramp, difteri, polio, tyfoid, gulsot, gula febern. Det enda jag behövde i tillägg var kolera vaccin, som gått ut sedan sist och malaria profylax, som jag aldrig tidigare tagit p.g.a. jag oftast vistats på så hög höjd att risken för malaria myggor varit obefintlig.

Visum: behövs inte till Rwanda för svenskar, men nu råkar jag vara finsk medborgare och måste skaffa mig ett. Detta lär dock gå utmärkt på flygplatsen i Kigali.

Pengar: kontanter i USD rekommenderas. Dessa kan enkelt växlas till rwandiska franc. Kreditkort går att använda på extremt begränsade ställen (vissa internationella hotell). Tove från Lysekilsklubben, som varit i Kigali några gånger gav mig noggrann beskrivning till den lilla bank i stan, där man i källaren kan lyfta pengar på Visa kort!

Boende: det finns flera internationella storhotell i Kigali, men eftersom jag helst undviker dessa har blicken vänts mot små hostels. De lokala kvinnokontakterna kom med ovärderlig info om boendealternativ, Tove berättade och visade bilder från Acceuil d'Aubuge de l'EPR (Presbyteriska kyrkans hostel) och Caritas traskade iväg och bokade rum åt mig där för 30 USD natten inkl. frukost. Vilken service!!

Packa resväskan: är alltid ett av mina största problem. En skofreak kan sällan fylla kraven på "travel light" men denna gång kommer jag att lyckas. Inga bomullsplagg, inga ylleplagg (eftersom dessa väger så mycket,) begränsat antal sandaler, ett par skor (Hjälp!!!), endast små förpackningar av shampo, krämer, tandkräm, några plåster, huvudvärks- och malariatabletter, myggmedel, en lättviktsjacka, baddräkt (det går att simma i poolen på hotell Mille Collines mot liten peng berättade Tove), anteckningsböcker, lättviktspocket, adressbok och så presenter till lokala klubben och i mån av plats mina barns gamla mjukdjur till något av ett stort antal barnhem. Väskan skall vara så tom som möjligt för att jag skall få tillbaka så mycket hantverk som möjligt.

Förberedelser: detta blogg, för släkt, vänner och bekanta att följa och för att stilla min mammas oro och mina vänners nyfikenhet. Jag läser böcker om Rwandas - blodiga måste erkännas - historia, så jag skall förstå och för att inte behöva fråga om det värsta. Jag försöker t.o.m. fräscha upp franskan lite för att kunna kommunicera med så många som möjligt.

Förväntningar:
börjar bli skyhöga.

Rödslor: finns överhuvudtaget inte.

Kommentarer
Postat av: Trond

Hei Paivi og tillykke med turen - jettekuuul even om du faktisk måtte ha visum pga ditt finske opphav...? Jeg vil følge deg på turen og lese dine eminente formuleringer og forhåpentligvis vil det være endel interessant å lære av dine reisebeskrivelser..!!?? Pass på væskebalansen i varmen og se opp for lokalt drikk basert på kokos och stark odør. Hasta luego - Trond


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback