Hur mycket haller ett hjarta?

Denna fraga fick jag stalla mig idag nar hjartat kandes fullt av gladje och andra manniskors godhet. Jag tog bussen till Kigundi, en stad ca 2 timmars bilfard ifran, tillsammans med Sheila, som bott i Kenya stor del av sitt liv, men kom tillbaka till sitt ursprungsland efter folkmorden. Regeringen hade kallat sa manga rwandier som mojligt att komma hem, for storsta delen av larar-, jurist- och sjukhuskaren liksom en stor del av de andra lasta, var doda. Forsta gangen hade hon kommit precis efter handelserna eftersom hon hort att det var lugnt och nar hon kom till Kigali var det en helt folktom stad. Alla hade flytt eller dott. Det var liken overallt langs gatorna och det tog 3 ar att fa barnen overtalade att flytta till Rwanda. Hon talar bra engelska eftersom hon bott och jobbat i Kenya sa lange, dessutom franska, swahili och kinyarwanda. Hon ar en fantastisk kvinna, 36 ar, fyrabarnsmor som nu sitter i kommunfullmaktige och satsar pa parlamentet. Vi hade sa roligt under var fard, skrattade som tva flickor.
   Framme i Kigundi mottogs vi av tva soroptimister, som tog oss till sitt projekt, en skola med 446 barn, halften flickor, halften pojkar. Hela skolanlaggningen var byggd med soroptimistpengar. 2 barn kom emot oss med var sin blomsterbukett som dessa forskolebarn hogtidligt overrakte oss. Vi gick in i den ena klassen efter den andra och i alla steg barnen samtidigt upp och ropade "bonjour madame" "comment-allez vous?"; De flesta sjong en liten sang at oss och de var alla sa glada. Redan fran lagstadiet fick barnen lara sig franska och jag var tvungen att fraga om det skulle ga bra om jag fick nagra manaders undervisning ocksa. Lararen sag forskrackt ut, men barnen gillade tanken.
    Efter rundturen samlades alla 446 barnen pa skolgarden for att sjunga for oss. Kan nagon tanka sig hur det kanns! Nagra upptradde med en traditionell dans och sa borjade den nu redan sedvanliga "bonjour" rundan och jag tror jag tog 200 barn i handen. Jag visste inte mera vilka kanslor jag skulle osa ifran.
   Efterat blev vi bjudna pa mat hos den ena soroptimisten, Francoise, som hade en restaurang och vi fick varsin present, Sheila och jag innan det var dags att atervanda. Nu sitter jag vid datan och forsoker fa er att forsta varfor det kommer att bli sorgligt att lamna detta underbara land om tva dagar.

Kommentarer
Postat av: Björn

hej,
det gläder mig att din resa ser ut att överträffa förväntningarna. jag anar också att upplevelsen har varit överväldigande. skall bli spännande att höra om och förhoppningsvis se lite av vad du upplevt. Jag kan förstå att att det kan vara svårt att lämna landet med så många positiva upplevelser, för att lindra litet av lidande har Krister och Lukas börjat träna på sång så att övergången inte blir allt för svår. hoppas resten av vistelsen i Rwanda blir lika positiv som den varit hittills. H björn

Postat av: Andrea i Helsingfors

Päivi Hej!

Mamma tipsade mig om din blogg och nu så här klockan ett tiden på natten då andra yrkesarbetande examensskrivande unga kvinnor borde sova tog jag mig änligen fram till din nät-adress! Jätte spännande och intressant att läsa om dina strapatser! Du är och har alltid varit en sån modig människa i mina ögon! Allt gott!! Kramar och hälsningar även till Petra, Lukas, Krister, Sandra och Björn! Ni finns i våra tankar! Vet att mamma och pappa, Jonas (inne i milin) hälsar mycket de oxå!

Andrea

2006-10-11 @ 23:48:46
Postat av: Susanne

Jag har gåshud över hela kroppen efter alla dina berättelser. Man börjar förstå hur stort det är att vara Soroptimist och hur mycket man egentligen kan göra, även internationellt. Känslorna du fick på rundvandringen pa skolan måste ha varit fullständigt överväldigande och jag förstår att det måste vara svårt att skiljas från alla. Men luuuugn - känner jag dig rätt är du nog snart tillbaka igen. Njut av de sista dagarna och ha en god resa hemåt. //Susanne

2006-10-12 @ 11:14:46
Postat av: Nina

Hej!
Det måste ha varit en stark upplevelse att möta alla dessa barn. Du hade säkert lilla Lucas i tankarna också. Se nu till så att du har alla handlingar iordning för hemresan.
Välkommen hem! Hälsn. Nina

2006-10-12 @ 13:58:19
Postat av: Margareta

Hej Päivi!
Vilken energi det går åt för att smälta alla upplevelser. Bakelser och godsaker väntar! Vi längtar att få höra mera! Hoppas din resa resulterar i fortsatta kontaker med Rwandas kvinnor och ev. något projekt för vår och andra klubbar! Hoppas du hinner köpa något par skor i alla fall kanske på hemvägen!
Välkommen hem Päivi, vi saknar dig!
Kram
Margareta

2006-10-12 @ 16:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback